söndag 3 maj 2015

Ningpo - den största gruppen sjömän i Shanghai

Den senaste tiden har jag fått flera samtal från personer som hade släktingar som var sjömän som blev strandade i Shanghai under andra världskriget. I den andra delen av min bok har jag litat alla sjömän som jag kommit på i mitt arbete. Det är inte mindre än 70 personer. Drar man bort tre från m/s Ningpo som dog på vägen till Shanghai så är det 67 sjömän som i alla fall kom till Shanghai. Några dog där och några återvände inte till Sverige utan stannade i regionen.

för att gå igenom dokumentation om den största gruppen, de som tjänstgjorde på m/s Ningpo begav jag mig till Brännö i Göteborgs södra skärgård där Eva Karlsson Lundin bor. Hennes far dog i Shanghai men hennes morfar, Ragnar Ahlberg, som var fartygets kapten tog med sig ett stort arkiv om båten då han räknade med att det skulle bli en del rättsliga processer på hemmaplan, inte minst i frågan om ersättning till sjömännen från både svenska staten och från Japan, som ju sänkt fartyget i Hongkong.

Här ett foto på Eva och hennes man Ulf som har ett underbart hus på Brännös sydsida med fönster i alla riktningar och fullt av minnen från familjens många kontakter med Kina.

Ragnar var kapten på väldigt många av ostasiats seglingar till Kina/Japan. Fartygen hade ett antal gästhytter och han hade som passagerare ett stort antal namnkunniga svenskar såsom Sven Hedin.

Inga kommentarer: