tisdag 26 maj 2015

I Shanghai igen - bo med Airbnb

Just kommit tillbaka från en vecka i Shanghai, där man inte kommer åt bloggkonton och den knepigaste frågan var hur man kan bo genom Airbnb.

Jag hittade en lägenhet som ägdes av en svenska, Sandra, på Changle road men beskrivningen var inte helt klar så jag ställde en fråga genom att klicka på formuläret "Skicka förfrågan". I slutet av olika procedurer måste jag fylla i mina kreditkortsuppgifter. Jag fick svar på frågan men bestämde mig samtidigt att lägenheten inte passade och tackade nej. Fick svar omgående från Sandra att avbokningen var OK. Jag bokade då annan lägenhet på Airbnb.

En vecka senare ser jag på mitt kreditkortsutdrag att kontot belastats med 3800 kronor. Efter några mejl fick jag klart för mig att "Skicka förfrågan" innebär att man bokar om man godkänns av uthyraren. Avbokar man (vilket i mitt fall skedde inom ett par timmar och vi är nu, nota bene, en månad innan den aktuella uthyrningen), så ansåg sig uthyraren ha rätt behålla 50 %. Det var ju tur att man indikerade 8 nätter och inte en månads hyra...

När man sedan skall klaga har Airbnb gjort det svårt för uthyraren att hitta rätt ställe att skicka in klagomål. Jag fick hjälp av en expert och till slut kom ärendet till Airbnb. Man har då avsvurit sig rätt att driva ärendet vidare. Airbnb fattar ett oåterkalleligt beslut. I detta fall delades det omtvistade beloppet 3800 så att jag fick 1/3 i pengar, 1/3 i rabatt på framtida bokning och jag förlorade 1/3.

Sens moral:
1) Använd inte svensk språksida för termerna kan vara svåra att översätta. Förfrågan låter för mig inte som att man bundit upp sig definitivt. Något annat sätt att fråga finns ej.
2) Airbnb gör det omöjligt att kommunicera med värden utan att gå genom Airbnb
3) Bättre att vara uthyrare på Airbnb än att hyra. Här finns grova pengar att tjäna.

Inga kommentarer: