måndag 30 maj 2011

Kräftor kräver inte bara dessa drycker utan även vatten

Jag skrev 12 maj att det var kruttort i Shanghai. Det kom en skur för en vecka sedan men nu är det lika kruttorrt igen. Det är den värsta torkan på nära 100 år i Kinas inland, framför allt i Hubeiprovinsen där sjöar blivit helt torrlagda. Det gör att vattenståndet i Yangtze sjunker och flodtrafiken försvåras. Dessutom innebär det att det blir saltvattenintrång i Shanghais dricksvatten.

På TV såg jag igår hur insjöfiskarna i norra Anui knappt får fram några kräftor. Man visade upp ynkligt små kräfter. Det är de kräftorna som går till Sverige så jag tror man kan glömma kinesiska kräftor i augusti.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Bengt!

Jag hittade hit från Kristers blogg, trevlig läsning måste jag säga! Jag bor själv i Bangkok men har tidigare besökt Shanghai på en av mina resor och gillade staden direkt, dessutom träffade jag min blivande fru där så ett mål är att någon gång komma tillbaka, helst för att jobba. Jag skriver till dig av två anledningar egentligen men tar det hellre via mejl. Hittade inte någon mejladress på bloggen så jag undrar om det finns någon chans att du skulle kunna kontakta mig på lyckebykinesen@gmail.com istället?

Mvh,
Christoffer