torsdag 12 maj 2011

Kruttorrt i Kina

Det har varit kruttorrt ett tag i Shanghai och på TV hör jag om att läget i Yangtzefloden är kritiskt. Fartyg kan inte längre gå upp till grunda hamnar och muddring måste sättas in på många ställen.

Jag som trodde att södra Kina var befriat från torka. Det finns ju vatten i överflöd och en enkel blick på kartan visar att det längs Yangtze finns ett stort antal sjöar. Tidningarna berättar nu att Poyang i Hunan som är Kinas största sjö i princip är torrlagd. Hur det är i Taisjön som ligger lite närmare oss vet jag inte men den är 2 meter djup vilket nog är mer än Poyang.

På tal om vatten fick jag idag kasta ut dricksvatten från en restaurang. Det luktade illa. Den franske restaurangägaren sade att de filtrerade kranvatten tre gånger. Frågan är vad det är för filter och hur ofta de byter ut det. Tacka vet jag vatten som är samlat på kondens. Det kanske saknar mineralier men är i alla fall fritt från bakterier. Sen kan man ju köpa buteljerat vatten från Europa. Min favorit just nu är Guttsta Källvatten som har börjat importerat till Kina. Förr ansåg jag transport av vatten tvärs övr världen vara missburk av energiresurser man jag har ändrat mig.

1 kommentar:

Jens Å sa...

Detta fenomen inträffar tyvärr alltför ofta i Shanghai. Av smaken och doften att döma är jag är rätt tveksam till hur mycket föroreningar som verkligen försvinner med dessa filter och föredrar industriellt renat/filtrerat vatten (typ Nestle), om det inte finns tillgång till källvatten förstås.

Lite dumsnålt av krögaren att bjuda på denna typ av "renat" kranvatten.