måndag 25 april 2011

Bob Dylan i Shanghai

Jag hade inte tänkt att skriva om Bob Dylans första konsert i Kina. Dels för att jag inte pallrade mig dit och dels för att jag misstänkte att det skulle bli en viss censur. Mycket riktigt skrev alla de stora internationella tidningarna efteråt att han inte han inte fått sjunga ett antal sånger med politisk tendens, Blowing in the wind mfl. Men det tog emot för Bob Dylan var den klarast lysande stjärna på pophimlen när jag var ung.

Sen fick jag idag det senaste numret av Beijing Review och där har man på sista sidan varje vecka en artikel av en expat. Han hade minsann varit på konserten och tyckte allt var jättebra. Tidningen annonserar att man vill att fler expats skall publicera sig. Man anar orsaken till att man har artikeltorka.

Inga kommentarer: