fredag 8 oktober 2010

Tennis är ingen stor sport i Kina

Egentligen är ingen sport särskilt stor i Kina men sporter som kräver utrymme har ett handicap. Jag har nog aldirg sett någon kinesisk fotbollsplan mer än på stdaium.

När jag skulle köpa tennisbollar fanns det inte en affär i hela centrala Shanghai, däremot ett otal affärer för gymnastikskor inkl tennisskor. Man tvingades till Hongqiao eller Pudong.

Jag har spelat tennis med en kines en gång. Han var vice byggnadsminister. Han frågade hur många anställda vi hade på ambassaden. Jag sade mellan 30 och 35. Han sade att han hade över 60 miljoner anställda under sig. Sen slog han mig med 6-1. Vi hördes inte vidare av.

I Hangzhou cyklade vi i förra veckan och kom till en gata som bara sålde tennisracket. Det fanns hur många märken som helst och man hade folk som kunde snöra om ifall man ville. Jag tror det var 6 hypermoderna affärer. Jag såg en kund.

Inga kommentarer: