måndag 28 juni 2010

Shanghais musikscen

Man hör lite livemusik i Shanghai då och då men rätt tunnsått och av varierande kvalitet.

Ett riktigt toppband jag lyssnade till nyligen var Jackson Twin & Zero som spelar på Lan. Efter att ha tittat på kronprinsessbrölloppet högst upp i huset var vi ett gäng som rundade av nere vid scnenen. Det var sex svarta musiker. De stod högre upp än där jag satt så de såg helt enorma ut, såg ut som om de var tre meter långa när de kanske var två meter. Kolsvarta solglasögon hade de, så de kanske trodde vi alla i publiken var svarta?.

Hur som helst ett otroligt drag och alla blev vilda och dansade.

Sen var vi häromkvällen på Cotton Club, ett ställe mitt emot konsulatets gamla läge på Huaihai Middle road, där inget hänt på 20 år. Inte en pinal är ny och musikerna har nog harvat där i 15 år. Jag blev rätt trött måste jag säga. Inte min cup of tea.

Inga kommentarer: