torsdag 1 juli 2010

Nu finns allt på kinesiska

Varje dag nästa kommer ett nytt gäng som skall visa Sverige på EXPO. Alla har snygga broschyrer på kinesiska. Vinnova, Energimyndigheten, Malmö stad, ja listan kan göras hur lång som helst. Vi lägger undan det som inte går åt och snart har vi ett fantastiskt utbud av litteratur om Sverige på kinesiska Förr hade vi i förrådet mest Pippi Långstrump och Ingemar Bergman.

Hörde att del två av Stieg Larssonböckerna nu kommer på kinesiska. Sanningen att säga visste jag inte att del 1 fanns, trodde det var en Taiwanutgåva med traditionella tecken. Hade jag inte just läst böckerna själva hade jag kanske fnyst åt det, men det är märkligt vad denne författare kan hålla spänningen uppe.

Fast skall man heroisera att någon går in i andras datorer och tjuvtittar? Jag känner mig inte som en bättre människa när jag läst böckerna, bara som en mer misstänksam.

Inga kommentarer: