torsdag 15 april 2010

Nedräkning EXPO

Idag är det 15 april ochtvå veckor kvar av livet före EXPO.

Den 15 april 1975 landade jag i Nordkorea på min första resa utanför Europa. Eftersom det var (och fotfarande är eftersom karln officiellt ännu inte är död) Kim Il Sungs födelsedag fick alla på planet en porslinsvas som gåva. Det lustiga med denna vas var att den är okrossbar. Jag har tappat den i golvet otalig gånger men nordkoreanerna måste ha någon materialteknik som gjorde prylar till Kim Il Sungs ära oförstörbara.

Jag var ute på svenska paviljongen idag och oroar mig över de säkerhetsregler som gäller. Hela flygplatskontrollen var i kraft. Skall man snart inte kunna ta sig någonstans utan kroppsvisitation? Syftet är förståss ädelt men effekten blir att man tvingas til lny livsstil. Helst inga resor och i så fall med bälte i plast och skor utan spikar.

Inga kommentarer: