Läser i morgontidningarna att SAAB läggs ner och att klimatmötet i Köpenhamn misslyckades.
Om SAAB är väl det mesta sagt. Det är ledsamt för alla västsvenskar. Hoppas de nu kan satsa på att göra en bra elbil. Batterikunnadet finns i Nol på nära håll där ett gäng från Chalmers tagit över den gamla Tudorfabriken.
Klimatet är en svårare sak att lösa. Jag har läst de kinesiska kommentarerna med viss fundersamhet. Vad de säger är att de fortsätter sitt program vad som än sker, dvs att de i realiteten struntar i omvärlden. Deras progam är sänkning av enerigintensitet på 40-45 % från 2005 till 2020. För att förstå vad det är får man ta fram räknnedosan.
Om man antar att Kinas ekonomi växer med 8% i ett lågt scenario och 10% i ett högt scenario så växer BNP till 2020 till 3,172 resp 4,17 av BNP 2005.
Om man räknar med bästa läget, tillväxt 8% och minskning med 45% så ökar koldioxidutsläppen med 77%. I det sämre läget med 10% tillväxt och bara 40% sänkning ökar koldioxidutsläpen med 150%.
2006 hade Kina 21,5 % av världens koldioxidutsläpp. Med tanke på att EU åtagit sig att gå ner 20% till 2020 (1990 års bas) och liknande framsteg är aviserade av Japan, Australien och ett antal andra stora länder så kan man se en sitution framför sig 2020 när Kina stör för mer än hälften av världens kodioxidutstälpp, med knappt 20 % av världens befolkning.
Vad säger kineserna i det läget? Det finns en risk att resonemanget är att de inte bryr sig så mycket om inte klimatuppvärmningen skadar just Kina. Att ett antal atollstater i Stilla Havet och indiska Oceanen dränks är nog inte ett problem för den genomsnittlige kinesen. Värre är om det blir torka i Nordkina. Sambandet torka uppvärmning är dock svårare att fastställa. Hur som helst ser det dystert ut just nu.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar