söndag 20 september 2009

kinesiska elbilar

Jag skrev om de framgångsrika elmopederna och kände frestelsen smyga inpå mig att köpa en och testa. Då kom jag till Wuxi och var med på en mässa för förnyelsebara energi. Där såg jag två kinesiska elbilar, en som görs i Shenzhen av företaget Greenwheel och en som görs i en stad bredvid Wuxi av ett företag som heter E Motors. Den senare var en normalstor bil som hade en räckvidd på 60 mil pr laddning. Finishen verkade dock inte helt OK.

Greenwheel var emellertid en riktigt snygg bil. Den var gjord för två men man hade även utrymme för en rejäl veckohandling. Den hade en räckvidd på 10 mil eller något mer beroende på modell. De hade exporterat 30 000 till USA och den fanns även i ett antal EU-länder. Priset fob var ca 100 000 kronor.

Träffade sen en svensk expert som dömde ut dessa försök. Den svenska marknaden kräver bilar som går långt och som kan göra allt och då blir det biogas och hybrider som gäller. Elbilar blir inget förrän de stora drakarna ger sig in i elden. eftersom de inte verkar göra det är jag dock fundersam om det inte finns en marknad för de små tillverkarna. Någon måste väl våga pröva?!

1 kommentar:

Fredrik sa...

60 mil per laddning? Är det ett skrivfel i bloggen eller säger företagen verkligen att bilen går så långt på en laddning?