Det var en stark upplevelse att höra Jeffrey Sachs stå upp och säga till borgmästaren och hela Shanghaieliten att Pudong var felbyggt. I dessa tankar for jag samma kväll till Nanjing för UN Habitatkonferensen och World Urban Forum, där Sverige spelade en viktig roll. En av tre största bidragsgivare och den största delegationen på plats.
Tanken var att vi skulle ha ordentliga samtal med ett antal borgmästare om stadsplanering och miljö. Jag såg framför mig att samtalen kunde bli lite knepiga med den rätt miljöfundamentalistiska inställning vi har. De vill säkert helst bygga nya städer där alla har bilar och parkeringsplatser både hemma, i shoppingcentrat och på arbetet (jag besökte i lördags Huaweis forskningslab i Pudong. De bygger en ny anläggning med parkeringsplats för alla anställda).
Habitatkonferensen samlade delegationer frånfalla länder och många NGOs som arbetar med slumfrågor, hemlösa ursprungsbefolkning osv. Mitt i allt detta finns en kinesisk utställning av städer i Kina som överglänser varandra med fyrfiliga motorvägar, skyskrapor med roterande restauranger på toppen osv. Kina går liksom inte i takt med resten av världen.
Det var heller inte så lätt att prata med kineserna. Nanjings stads partisekreterare och en viceborgmästare passerade den svenska montern med en hord av journalister och fotografer. Han fick en del beskrivningar av monteransvariga men hade självfallet inte tid att prata om några sakfrågor. Lustigt nog utbasunerades det i TV samtidigt att Obama vann presidentvalet. Jag undrade för mig själv om en amerikansk presidentkandidat är lika mekanisk i sitt sätt att gå igenom en paviljong. Jag tror fraktiskt inte det, för Obama måste ju vinna några röster på kuppen. Partisekreteraren vann nog inte min röst, för när han backade, så backade de 10 fotografer som stod emellan oss, så jag blev illa inklämd i ett hörn.
Vi hade dock ett utmärkt samtal med Wuxi stad. Vi berättade om Bo01 Hammarby Sjöstad och liknande eko-städer och de vill bygga en egen. Det visade sig att ritningen är klar. Den blir 90 gånger större än Hammarby Sjöstad, skall ha bostäder för upp till en miljon människor osv.! Man baxnar för siffrorna, så är det varje dag här. Kan vi bidra med något frågade jag, hur är det med transportsystemet. De har redan dragit vägarna och de byggs nu sade de. Jag är rädd att vi är sena. Har de byggt fyrfiliga motorvägar kors och tvärs är det svårt att komma in med ett nytt koncept. Försöka duger dock.
Swecos representant berättade för mig att kineserna har kommit långt på ett par år. För 5 år sedan var temat att bygga "gröna städer" med importerad byggstil och golfbanor. Nu är det förbud för nya golfbanor, man inser att de ser gröna ut men tar mycket plats och är miljöfientliga med alla bekämpningsmedel och stor vattenförbrukning. Ett stort steg framåt på kort tid.
Jag träffade en stadsplanerare från Sichuan som berättade att han har två UNESCO World Heritage i sin stad. Den var skadad av jordbävningen så man reparerade och byggde nytt. Det var dåligt byggda hus från de sista 20 åren som rasat. Nu skulle man bygga moderna hus men med kinesisk arkitektur. De kommer inte att heta “Grand Champs Elyse” eller liknande. Det kändes välgörande att den byggtid som kopierar det vulgära i väst inte sprider sig till de gamla kulturmiljöerna.
Nu sitter jag på tåget till Shanghai. På 90-talet åkte jag alltid i egen bil denna sträcka. Nu är motorvägen igenkorkad och tågen går på 2 timmar. Det är så populära så jag har bara fått biljett i andra klass. Det är dock helt OK, ingen spottar och skriker bredvid mig, det är rätt tyst. Tåget är bekvämare än i Sverige, mer utrymme och inga skakningar. Några ser på film på sin laptop eller lyssnar till musik. Jag räknar ut att det är 16 vagnar med 100 säten per vagn - vi är alltså 1600 personer på väg. Tågen går 25 gånger per dag, dvs varje halvtimma. Det är en bra kollektivtrafik. Hoppas bara folk inte börjar långpendla, då räcker kapaciteten inte till.
Bengt
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar