lördag 8 november 2008

Promenad i kvarteret

Idag lyste solen för första gången på tre veckor. Det blev en tur runt närmaste kvarteren. Alla kineser verkade ha hängt ut sina lakan täcken på tork, nästan alla rosa!

200 meter nedför gatan ser jag vår egen matta ligga på tork på trottoaren!! Tvättfirman har hävdat att det tar tid att tvätta den. Trodde först de ansåg den väldigt nedsmutsad. Chauffören sade något om att man väntar på en bra torkdag. Det är säkert ett miljövänligare sätt än att ha tumlare.

Jag går förbi villan vi bodde i på 90-talet. Polisen (ingen vanlig polis utan Kinas FBI) har det nu, så gränden är städad och det är ordning på torpet.

Sen ser jag till min förvåning 3-4 gamla hus som jag trodde var rivna som står kvar, delvis upprustade och som blivit k-märkta, alla med en vacker skylt som talar om när de byggdes och att k-märkningen skett genom beslut av den 21 oktober 2005. Ytterligare 2-3 gamla hus från sekelskiftet står kvar utan att ha blivit k-märkta. Däremot är ett par hus som byggdes på 90-talet rivna och ersatta med nya och på alla sätt bättre hus.

Bengt

2 kommentarer:

The Lift Boy sa...

Fungerar k märkning? Jag trodde det var ett påfund som bara gällde "The Bund".

Bengt i Shanghai sa...

I det gamla systemet fanns tre K-maerkningsgrader, varav den laegsta bara aalade rivaren att meddela i efterhand att huset var rivet. Jag tror att systemet fungerar idag, uppenbarligen staar dessa hus kvar. Sen blir det ju problem vid anlaeggande av nya tunnelbanor och liknande (jaemfoer almstriden). Jag har laest naagonstans att det aer tre gaanger dyrare att tunnelborra en tunnelbana aen att riva och graeva ovanifraan och sedan bygga upp husen efteraat.

Bengt