tisdag 28 juli 2009

Peace Hotel skall öppnas igen

Läser i tidningen att renoveringen av Peace Hotel snart är klar. Hotellet stängdes 2007 och öppnas i mars 2010. Att det går åt tre år är för att det är en av världens vackraste Art Decobyggnader och att alla klutar sats till för att göra renoveringen korrekt.

Den nye ägaren Fairmont Hotels (en schweizisk berömd hotellkedja) har satt konst- och arktekturexpert från flera länder på uppdraget att återställa den ursprungliga inredningen. Man har tittt på gamla filmer och letat upp gamla kineser som arbetat på hotellet och minns vilka ändringar som gjorts.

När hotellet invigdes 1929 ansågs det vara Asiens förnämsta hotel. Tjogtals av världsstjärnor bodde där. Noel Coward skrev fler romaner där.

Det återöppnade som hotell 1978 och blev snabbt populärt.

Jag minns att Anita och jag kom dit 1981 efter en mardrömslik sommar i Nanjing där vi bott i studentrum utan lufkonditonering och tempaeraturen snarare var 40 än 37. Att komma till Peace Hotel var som en dröm.Den sommaren var det dans till den gamla jazzorkestern. Dans var tillåten sedan något år. Jag dansade med en kinesiska men det var som att går runt med en planka, eller snarare en bräda. Jag har inte gjort om försöket.

Faktum var att den första tillåtna dansen efter kulturrevolutionen var i oktober 1978 på internationella klubben i Peking. Jag var i stan på en utställning och mina kollegor gick dit. Jag var ledsen att missa ett historiskt tillfälle men hörde dagen därpå att man bara spelat marschmusik. Dans är inget för kineser. De tycker nog mer om att gå baklänges!

Under 1980- och 90-talet ville alla svenskar höra jazzorkestern. Det fanns för övrigt inte så många alternativ i stan med levande musik.

En gång 1999 sedan stämde jag möte med någon i jazzklubben. Jag kom tidigt och såg de olika musikerna anlända. De hälsade inte på varandra, bara sjönk ner i sina stolar. Musiken de spelade lät förskräcklig. Gissar att de dyker upp ett yngre gäng nu när man öppnar igen.

Just nu är hela Bund uppgrävd och restaurangerna har svårt att få kunder. När den ombyggnaden är klar och Peace återöppnats kommer The Bund att leva upp igen.

Inga kommentarer: