söndag 29 mars 2009

Besök hos nyrika

I Asien har det sen 20-30 år funnits en strävan hos nyrika att imitera västerlandet. Jag såg det först i Hongkong och Taiwan i slutet av 80-talet där de fanns klubbar med groteska statyer av romerska ryttare och hästspann vid entrén och inuti var det bara dyraste konjak som gällde. Den här trenden följde de nyrika och kom givetvis till Kina under 90-talet. Jag trodde den dött ut men i går var jag ute på klubben Nine Dragons Estate och såg den ultimata klubben för kinesiska nyrika.

Det skall sägas att jag tycker om romerska och grekiska stayer och i synnerhet om det är kopior av känds stayter som "Nike från Samothrake" eller andra som är möjliga att indentifiera.
Jag har heller inget emot konjak. Man kan eller inte säga att Amani och Versace gör fula kläder.

Herr Li Qinfu som skapade klubben kör dock allt utan hämningar. Hans broschyr har honom själv på framsidan framför en Rollce Royce och i bakgrunden har man genom fotomontage fått med både hästpoloklubben, marinaklubben och golfklubben.

Nine Dragon Estate har allt! Mest imponerande är självallet poloklubben och jag blev knäsvag bara jag kom in i klubbhuset där långbenta fagra kinesiskor satt och konverserade med kinesiska miljonärer. Jag gick in i shoppen för att låtsas granska poloklubborna, men då jag sett kollegan Klas Ljungberg göra bort sig i Dubai i "Diplomaterna" vågade jag bara titta med ena ögat. Klubborna syntes OK och jag skyndade mig ut i stallet, där jag kände mig mer hemma då vi hade en häst på bondgården där jag växte upp.

Hästpolo är ju "the ultimate horsemanship" och det är att beklaga att det kostar några miljoner att spela en match då det måste flygas in hästar från Australien hela tiden. Man kan ta en kurs på klubben under 5-6 veckor "From zero to hero" för att bli polospelare. Hade det inte varit för den där fördömda serien "Diplomaterna" hade jag kanske nappat. Jag har ju som sagt umgåtts med häst sen jag var lilliten.

På klubben byggs nu ett jättehotell av Westin och några hundra villor är också på planeringsstadiet. Till min förvåning är bygget i full gång. I Kina är det inte de rika som tar smällen av den världsekonomiska krisen.

Mina kinesiska ledsagare ojade sig en del över det där med att imitera västerlandet. Det finns ett uttryck som man ser i sådana sammanhang " some people worship things foreign and fawn on foreigners". Dock har Mr. Li också byggt ett buddhistiskt tempel på en ö. Om vi gillar kinesisk konst kan han väl få importera det västerländska. Jag tycker fakiskt kineserna är lite smårasistiska. Håller man sig till grekiska och romerska statyer, Armani, fransk konjak och engelsk hästpolo har man gjort ett rätt bra urval. Skulle en kines samla på sovjetisk socialrealism, göra kopior av runstenar, äta småländsk husmanskost och klä sig i norska lusekoftor skulle jag vara mer bekymrad.

2 kommentarer:

Kevin Fuxinger sa...

Läser din blogg varje dag och tycker det är oerhört roande och intressant att läsa om hur du har det i Shanghai. Forsätt skriva flera inlägg bloggen är väldigt omtyckt av mig!

Hästpoloklubben låter väldigt intressant må jag säga.

Anonym sa...

Kul artikel. Självklart ska du passa på att testa hästpolo! Strunt i fördomar, egna och andras samt "Diplomaterna". Detta är den ultimata ridsporten.