torsdag 9 mars 2017

Carl Crow - Shanghais porträttör


Jag har just läst igenom två böcker av amerikanen Carl Crow. Hans mest kända bok 400 Million Customers kom ut 1937 och kom samma år i svensk översättning, 400 miljoner kunder, på Gebers förlag. Den har stått i min hylla länge efter det att jag hittade den på ett svenskt antikvariat. Den andra boken Foreign Devils in the Flowery Kingdom kom ut 1940 och gavs för några år sedan ut av Graham Earnshaw på Earnshaw Books. Jag hittade den på Garden Books i Shanghai, det enda ställe i Shanghai som säljer Earnshaws böcker.

Carl Crow kom till Shanghai 1911 som amerikansk journalist och lämnade efter den japanska attacken 1937. Han skriver då att alla genast förstod att Shanghai inte skulle bli sig själv igen. Den koloniala epoken var slut. Visserligen stannade de flesta männen kvar och skötte sina affärer genom det andra världskriget. Japanerna invaderade inte International Settlement förrän 1943, men all ny affärsverksamhet upphörde i augusti 1937. Man ser det exempelvis på arkitekturen där inga byggprojekt påbörjades eter detta datum

Foreign Devils in the Flowery Kingdom är en initierad redogörelse för hur en amerikan kan ha upplevt Shanghai i dess glansdagar. Han distanserar sig från de koloniala och rasistiska engelsmännen men amerikanerna verkar ha fogat sig i att britterna bestämde spelreglerna. Andra nationaliteter nämns bara i förbigående och det finns t.ex. ingen notering om svenskarna. Han är kritisk till de ojämlika reglerna om extraterritorialitet, dvs att utländsk lag gällde för medborgare från alla länder som hade sådana avtal. I en tvist mellan två västländer ägde rättegången rum i försvarande landets domstol. Eftersom domaren var den utländske konsuln var det i praktiken omöjligt att vinna ett mål om konsuln ville stå på sina medborgares sida. Så menar Crow att fallet var med de mesta småländerna. USA hade dock en ordentlig domstol, liksom Storbritannien. Crow är dock ytterligt cynisk mot de besökande amerikanska politikerna som sällan visade riktig vilja att förstå Kina. Parallellen till svenska besökande riksdagsmän är lätt att dra.

Affärslivets moral utvecklade sig därefter. Tyskland förlorade sitt avtal med Kina efter andra världskrigets slut och en tysk hade att följa Kinas lagar. Det gick dock bra genom tyskarnas sammanhållning och ordningssinne. Crow noterar också att det kinesiska samhället genomgick en ofantlig utveckling under 1930-talet och genom Chiang Kai-sheks och hans makas New Life-rörelse som lanserades 1937 försvann det mesta av korruptionen.

400 miljoner kunder skrev alltså innan det japanska överfallet och här skriver Crow till en amerikansk företagspublik och berättar hur han som reklamman i Kina bygger marknader för amerikanska konsumentvaror. Mycket av det han skriver gäller även idag. Hur skall man t.ex. marknadsföra utländska konsumentvaror till en alltmer kräsen kinesisk publik? Alla amerikanska företag ville inte ta hans råd och de bränner därför en massa pengar i onödan. Om man läser den med förståelse för att saker och ting ändrats under 80 år kunde man lika gärna ändra titeln till 1400 miljoner kunder och ge ut den idag.

Inga kommentarer: