Jag har haft några samtal med kineser som givit en underlig eftersmak. Å ena sidan shoppar man vilt i märkesaffärer och uppträder enligt den gamla reklamprincipen "if you got it - flaunt it!". Å andra sidan räknas det på ören när det gäller andra utgfter.
En som beskrev det vältaligt var Runo Nessén som besökte en butik i Singapore som sålde mågon metallmanufaktur, minns ej vad. Det var så varmt i butiken att Runo sade till ägaren att om ha installerade luftkonditionering skulle han både få det bekvämare själv och kunderna skulle bli glada. Ägaren sade att det fanns 20 affärer på den gatan som sålde exakt samma varor. Om han skulle köpa en sån apparat skulle han behöva höja priset med 1 % eller mer och då skulle han vara ute ur business med en gång.
Jag pratade med en svensk professor på en handelshögskola här som sade att kineserna har en gen i kroppen som styr dem att minimera priset. Den genen har vi förlorat för länge sedan. Det märks tyligt när man får en räkning från en hantverkare som börjar med "framkörningskostnad 800 kronor".
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar