fredag 27 november 2009

Brinkmanship

Jag har haft ett antal strider med kinesiska motparter. Alltifrån management i huset jag bor som vägrar göra enklaste saker till mer på den storpolitiska agendan.

Det som förvånar mig lite grand är att jag enbart når resultat om jag tar till storsläggan. Nu har jag avlossat ett brev till husets management att jag vägrar betala hyran om de inte byter en gardin som de har lovat sedan en månad.

Så behövde man inte göra förr. Jag tror till och med att hyresvärdarna gick coh frågade om det var något man önskade.

Folk jag pratar med säger ibland att man måste strö gåvor kring sig för att få dessa personer på sin sida. Det är kanske inte min starka sida och heller inget som min arbtsgivare skulle uppskatta att jag gjorde. Är man en vanlig företagare här får man dock nog räkna med att det är en del av livet.

När jag bodde i Belgien sades det allmänt att man måste muta brevbäraren annars kom inte posten i tid. Det ansågs vara en del av landets charm att man fick enpersonlig (om än dyrbar) relation med brevbäraren. för dem som gör affärer med Kina ges det kurser i hur man arbetar med "guanxi". Som jag förstått det är det ett kinesikt ord för vänskapskorruption. Kanske finns det en mer ädel definition men det påminner lite om den belgiske brevbäraren lite av det exotiska att ha med andra länder att göra.

Inga kommentarer: