söndag 20 mars 2011

Sura svenskar?

Olle Wästberg har i sitt sista nyhetsbrev lyft fram en artikel i Expressen om beskriver svenskars obenägenhet att släppa på en frisk och varm attityd utan går och surar. http://www.expressen.se/kronikorer/brittasvensson/1.2352986/britta-svensson-den-sura-tystnaden-ar-en-chock Jag får ibland frågan hur svenskar uppfattas i Kina. Jag måste säga att vi nog är rätt lika kineser. Vi hälsar inte på obekanta i hissen och vi har en del formalia i vårt umgänge (svenskar som tackar för senast så fort de ser värden för senaste tillställningen och kineser som hälsar med att sträcka fram sitt visitkort). Det är inget problem att vara svensk i Kina men jag upplevde ofta det vars vårt att vara svensk i Bryssel. USA är antagligen en ännu större utmaning men jag har aldrig bott där. Kul är i allafall att i huset jag bor är fransmännen den största utlänningsgruppen så dt sägs bon jour i hissen hela tiden.

Inga kommentarer: