fredag 28 januari 2011

Pensioneringsålder

Jag åkte till Suzhou för att träffa mina kontaktpersoner. Min normala motpart på utrikesbyrån kom inte och jag frågade varför. Du som varit
så länge i Kina känner säkert till vårt system. Jag stirrade oförstående.

Vår kollega har utnyttjat sig av möjligheten till gradvis nedtrappning, sade de. Hur fungerar det frågade jag. Normalt går män i pension när de fyller 60 men man kan vid 57 års ålder trappa ner så att man inte har några officiella uppdrag utåt. Man kommer till jobbet varje dag och gör något men deltar inte i externa möten. Hur det fungerar i praktiken vet jag inte men externa kontakter är väl ändå kvintessensen av arbete på en utrikesbyrå. I Sverige innebär det annars att man får sitta och utreda något som utreds många gånger tidigare.

Det låter ovant för mig för hos oss så måste man vid 60 års ålder lägga till en extra växel om manskal få vara kvar, sade jag. De såg något medlidande ut.

Det finns säkert massor av skäl i Kina att gå i tidig pension om man är bonde eller arbetare,men tjänstemän har det ändå rätt bra, framför allt när det gäller social trygghet. Jag gissar att de höjer pensionsåldern om några år när det börjar bli ont om arbetskraft lite varstans.

Min bekants efterträdare var en ung tjej som inte kan ha varit mer än 35 år. När man sitter vi den obligatorisk lunchen och värden måste skåla måste det vara ett problem för unga kvinnor för dels gillar de normalt inte alkohol, dels tål de inget. Då får man lägga band på sin törst och bara läppja symboliskt.

Inga kommentarer: