onsdag 12 januari 2011

Bilbranschen på liv och död

Dagens Industri hade en artikel om att bilförsäljningen i Kina 2010 blev 19 miljoner och 2011 spås bli 23 milljoner. Ingen överlever bilbranschen om man inte är stor i Kina. Hur mycket kan försäljningen egentligen öka?

Peking slog till med en kvot på 240 000 nya bilar 2011. Snart kommer säkert likande restriktioner i Shanghai och kanske Kanton. Landet är dock stort och på många håll finns säkert inge allvarligare begränsningar på länge än. Jag gissar att det rasar på till 30 miljoner utan någon inbromsning.

Hur man skall överleva att köra bil är en fråga som berör mig personligen. Igår sladdade ett svart vrålåk in framför mig så att jag fick en kort stund av nära-döden-upplevelse. Jag hade tänkt ge tillbaka, men såg att registreringsskylten började på A 001... Det betyder att det var en hög politiker i stan och då får man ta skeden i vacker hand. Man bör dessutom läsa på lite om ansvarsförhållanden vid trafikolyckor innan man morskar upp sig i trafiken. Jag anser att alltför många utlänningar får kinesiskt körkort. Man borde t.ex. kunna läsa lite kinesiska för att förstå skyltar.

Hur skall man förbättra förarkulturen är en fråga som ständigt gnager i mig. När jag var liten satt jag klistrad vid radion varje lördag 13-15 och lyssnade på C G Hammarlunds utläggningar om trafikdisciplin. Hela svenska folket lärde sig Vägförordningens 39 §. En dröm för en lagstiftare. När jag bodde i Prag i början av 70-talet fanns det en veckotidning "Bakom ratten" som hade ett extremt högt läsvärde. Jag ser inget sånt i Kina.

Inga kommentarer: