fredag 10 januari 2020

Företagshistoria i Kina

Jag har gjort halva jobbet med boken om svenska företag historia i Kina. 40 företag har kontaktats och med 30 har jag gjort intervjuer. I 20 fall är vi rätt överens om texten. En del företag har verkligen invecklad historia med många ägarbyten och byt mellan olika kinesiska partners. En del företag är inte pigga på att delta och det är väl i sin ordning för jag kan inte ha ambitionen att täcka vartenda fall utan vill koncentrera mig på de som har en intressant erfarenhet. Sen finns det i det större perspektivet frågan om hur svenska företag skall kunna vara konkurrenskraftiga på en marknad som den kinesiska. När vårt teknologiska övertag är borta har vi ju egentligen inga förutsättningar att vara kvar på marknaden. Jag har redan sett exempel på att företag slagits ut men också på att en del karar sig kvar i kraft av innovationsförmåga medan andra kanske håller sig kvar i kraft av sin förmåga att byta till nya produkter.

Inga kommentarer: