onsdag 18 augusti 2010

Bra och dåliga paviljonger

Idag var jag runt på EXPO och tittade på de små europeiska ländernas paviljonger.

överlägset bäst var San Marino som har en hyrd paviljong på 500 kvm, samma som alla småstater. De hade ett klart budskap - världens minsta men samtidigt äldsta republik. San Marino grundades på 300-talet och har varit oberoende sedan dess. Lustigt nog har de två statschefer somhar sitt ämbete i sex månader, sen byts de ut. Det finns därmed en hel del folk som kan kalla sig f.d. president. Resten av utställningen var enormt vacker och jag köpte några buteljer vin som jag inte alls blev missnöjd med.

Sämre var det med länder som Makedonien, Montenegro som visade ruiner från romartiden där man bara kunde skymta några stenar i gräset. Svårt att uppskatta om man inte är arkeolog.

När jag kom ut såg jag stora varningsskyltar att det var mer än 40 grader. Bäst att ta sig hemåt.

Inga kommentarer: