Jag har varit ett par dar i Zhejiangprovinsen söder om Shanghai. Det är på många sätt en annorlunda provins, några skulle säga lite underlig.
En myriad av småföretag i Zhejiang har tagit kontroll av världsproduktionen av småsaker som knappar, cigarettändare, nyckelringar etc. etc. Typiskt nog är produktionen samlad i städer som specialicerar sig på en enda sak. I Italien finns det visst en stad som gör 90% av världens glasögonbågar. Resten av specialiserade städer verkar finnas i Zhejiang.
Jag har aldrig förstått den kinesiska förkärleken att ha sin konkurrent som granne, men så är det ju här. Jag var nyligen på en gata i Shanghai för att köpa ett metallrör i mässing och fann att hela gatan hade butiker som sålde metallrör i mässing. Jag hade inte behov av att jämföra produkten, som var identisk överallt, och jag hade heller inte ork att ha separata prisförhandlingar då alla hade samma pris.
I Zhejiang finns en annan märklig företeelse - stormarknader. Jag besökte den stora tygmarknaden i Shaoxing i slutet av 90-talet. Det var en byggnad större än en fotbollsplan och jag vandrade förbi ändlösa affärer med tyger. Det var kvavt och varmt och efter en halvtimma måddde jag illa.
Idag såg jag en annan marknad - för lädervaror. Det var en våning väskor, en våning herrkläder och en våning damkläder. Återigen var det en yta större än en fotbollsplan. Det var sedan ett par lika stora byggnader bredvid men dem orkade jag inte med. Varje kinesisk firma som ställde ut hade kanske 50 kvm. Jag har aldrig sett så många kinesiska varuärken men några verkade närma sig västerländska kopior typ "Malbalo", "Calvintoo", fast jag tror ingen av dessa märken skulle nog kunna fällas för varumärkesintrång.
Jag frågade när detta uppstod och varför just här. Fanns det någon gammal garveriindustri? Man sade mig att det inte fanns någonting här före 1979 när marknadsekonomin infördes. Några bönder hade helt sonika slagit sig samman och skapat en marknad. Sen är det darwinismen som gäller. Så småningom finns det en bra och säg fem dåliga lädermarknader. Eftersom kineserna vill vara tillsammans med sina konkurrenter så blir det snart bara en bra marknad kvar. Winner takes all.
Sedan har någon kommit på att man borde ha en marknad för alla slags varor. En sådan finns i Yiwu mitt i Zhejiang. Den är megastor - 60 000 butiker.
Denna gång mådde jag inte illa. Det var jättesnygg design, marmor på golvet och rymliga korridorer. Personalen var proffsig. Det kändes i klass med butikerna i Sturecompagniet.
En kines från Zhejiang fick för sig att göra en likadan marknad i Kalmar. Det gick som bekant inte så bra. Jag tror inte svenska besökare till Shanghai kommer att flockas kring denna lädermarknad heller. Det kändes för exklusivt för att man skall kunna göra vrakfynd, som är det som de flesta svenskar letar efter. Fast jag köpte en läderjacka för 1400 renminbi som jag tror skulle kosta det fyrdubbla i Sverige.
Bengt
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Hur stor måste skillnaden vara mot ett utländskt varumärke för att kinesen fårfortsätta. Kan en möbelaffär heter "NOT IKEA" men har samma typsnitt och färger t.ex.
Det finns säkert en massa rättsfall som anger gränsen. Jag gissar användande av typsnitt och färger är intrång även om namnet är lite annorlunda.
Jag gick i morse förbi en frisörsalong i mitt kvarter som hette ONY&GUY. Då det var ett litet anspråkslöst ställe kunde jag inte låta bli att fråga dem om detta var TONY&GUY. Jodå sa de, T-et hade olyckligtvis lossnat. Jag påpekade då att det knappast fanns plats på dörren för ett T, man hade centrerat ONY&GUY med stora bokstäver. Jag fick mig en blick "det var en sån där besvärlig djävel". Jag tänkte jag skulle berätta om folkparksföreståndaren Valfrid Lindeman som ursäktade sig med att det stod VOMMEN vid ingången, tre bokstäver hade fallit bort, men jag erinrade mig att Hasse&Tage är obegripliga för kineser. Jag kan marknadsföra vad som helst som är svenskt, vildmarksturer i Hälsingland, kroppkakor och isterband, träskor och folkmusik, men Hasse&Tage går helt sonika inte hem här.
Bengt
Skicka en kommentar