torsdag 3 augusti 2017

Innovationer i Shanghai 2

Hyrcykel!

Det går på tvärs mot allt normalt resonemang om Shanghai att folk skulle börja cykla igen. När bilarna tog över livet i stan var det ingen som tänkte på de gamla cyklarna. Shanghai tillverkade Phoenix /(Fengyang) som knappast var bättre än andra cyklar i Kina. Det klassiska avskedet till cykeln var en ung kvinna som i JiangsuTVs underhållningsprogram sade "Jag gråter hellre i baksätet på en BMW än att jag skrattar på pakethållaren på en cykel."

I år såg jag hyrcyklar överallt. Här är en bild


Det är enkelt att hyra en cykel om man har Wechatpay. Man scannar cykelns QR-kod och betalar 1 RMB för varje 30 minutersperiod. Störst i branschen är Ofo (de gula cyklarna) som ägs av Wechats moderbolag Tencent. Den näst största firman är Mobike. Sen finns det många andra.

Jag vet inte hur man klarar av reparationer och klagomål men det är helt otroligt att man kan plockaupp en cykel var som helst och lämna den var som helst.

Ett krux är förstås att de flesta gator är svåra att komma fram på för cyklister. Därför cyklar man på trottoarerna till fotgängarnas nackdel förstås.

Ofo och Mobike tänker expandera utomlands. Riktigt hur man klarar detta med tanke på de låga hyravgifterna vet jag inte. Det märkliga är att det är först i Shanghai som jag sett detta system fungera, tack vare de flexibla betalningssystem som Wechatpay och Alipay som alla kineser verkar anslutna till.

Inga kommentarer: