lördag 18 juni 2011

Kinas gröna mur

Teorierna om varför internet i i Kina är långsamt är legio. De flest anar att big brother sitter och slöar ner genom en massa kontroller. Mest bekymrad är jag när min pil på skärmen rör på sig. Det blir så när jag ringer upp min IT-helpdesk och de tar över kontrollen av datorn men när jag sitter vid min egen laptop…
Att bloggar är stängda har jag nu vant mig vid även om det innebär olägenhet då jag inte kan skriva något på denna blog på min hemdator.

Ibland stängs en del websajter som jag behöver följa. Häromdan var jag på ett hotell och kom inte åt Wikipedia. Hjärtat flög i halsgropen för en blockad av Wikipedia gör att mitt informationssystem rasar samman.

En duktig engelsk affärsman av kinesisk börd berättade att han varit på sin polisstation i ett rutinärende om sitt arbetstillstånd och såg att den kinesiska polisen öppnade hans personliga file. Han hann se att t.ex. varenda flight som han åkt med de sista åren var noggrant noterad.
Jag tänkte på det när jag köpte tågbiljetter senast. Varje tågbiljett på snabbtågen när nu registrerad på ens passnummer. Det blir ingen konst att med ett klick på datorn lägga in alla dessa tågresor i filen.

Man undrar vad i övrigt finns där: besökta internetadresser, restaurangnotor etc. Den som har rent mjöl i påsen har aldrig något att frukta brukar vi säga när vi ökar kontroller men lika sant är att allt man gör kan användas mot en.

Inga kommentarer: