tisdag 25 oktober 2011

Steve Jobs-feber i Kina

Dagens tidning berättar att de kinesiska upplagan av Walter Isaacsons biografi över Steve Jobs såldes ut direkt i de affärer i Shanghai som sålde den.

Själv var jag idag på ett turistevent där man som lucky draw hade bl.a. en Itouch och en Ipad 2. folk var som galna. Magiken i vad Steve Jobs skapat tycks ha gripit hela landet och det är inte alls begränsat till den unga välutbildade generationen. Fotona på den på slutet ganska utmärglade Steve Jobs ger ju en blandning av lidande och intensitet också. Jag tänker på Jesus på korset, men det är kanske att häda båda personerna.

Ibland tittar jag på vad folk på caféer har för datorer. Idag ser jag bara Apple. För några år sedan såg man en del Sony Vaio. Det kinesiska Lenovo som borde vara nationens stolthet ser jag nästan aldrig. När det gäller mobiltelefoner är det förstås en större variation. Är man med ett gäng amerikaner är det väldigt mycket Blackberry men i en grupp kineser är spridningen över alla märken total.

Apple har öppnat en ny stor butik på Huaihai road. Platsen tog man från ett antal mindre ställe som jag ibland frekventerade. Annars trivs jag bra med Sonyericsson P1 även om den börjar ramla isär i fogarna.

Inga kommentarer: