onsdag 25 februari 2009

Kreativa gamla fabriker

Sen jag kom hit i höstas har jag överraskats av hur många fabriker som gjorts om till kontor. De gamla fabrikrna har ofta inte mer än rangliga tegelväggar och något glastak som inte är i bästa skick. Detta görs om till kontor för kreativa företag och man tar ut ordentliga hyror.

Jag besökte Bridge 8, ett område i central Shanghai som varit en gammal fabrik för bilbromsar. Där satt nu kinesiska och utländska konsultföretag och personalen gick runt och drack latte och såg kreativa ut. Ett annat heter Redtown som var ett gammalt stålverk. Där har bl.a. Electrolux sitt showroom. Andra sådana områden heter 1933 Old Millfun (f.d. slakteri), M50 (f.d. textilfabrik) Fahua 525 (f.d. textilfabrik).

Jag kan inte komma ifrån känslan att dessa miljöer verkligen är kreativa och alternativet att ha nybyggda kontor verkligen skulle kväva den kreativa verksamheten. Frågan är bara varför? Någon sade mig att det kan bero på att man i fabriksbygnaderna bokstavligen har högt till tak. Man kan behöva rymd för att få höjd på tankarna. En annan förklaring är att det är miljöer som associerar till gamla europeiska företag coh europeisk arkitektur.

I Shanghai söker man med alla medel främja kreativitet. Detta på goda grunder då det inte är någon kinesisk paradgren så skall man nå resultat för man göra vad man kan.

Inga kommentarer: