söndag 15 februari 2009

Shanghai sjunker

Jag minns en Oscarsutdelning när Titanic hade fått storslam. I slutet fick Jack Nicholson en staty och han började sitt tacktal med att klaga på att han haft "a sinking feeling" i kroppen hela kvällen.

På samma sätt har jag nästan dagligen grunnat på hur Shanghai skall klara stigande havsnivåer. Jag har tagit upp frågan med (kanske alltför) många människor. Inte en har brytt sig. Kanske finns det bland kineser en vanlig tanke att "någon annan" nog löser problemen, de är för stora för en enskild medborgare att göra något åt.

Nu ser jag svart på vitt i tidningen China Business februarinummer, som saxat ur den välrenommerade kinesiska affärstidningen Caijing att havsytan i Shanghai stigit 114 mm de sista 30 åren och väntas stiga 38 mm närmaste 10 år. Det ännu allvarligare är att marken har sjunkt med 2 meter de senaste 40 åren. Jag gissar det beror på att man pumpar upp mycket vatten.

Slutsatsen är att Shanghai står under vatten år 2070 om inget görs. Enligt OECD (närmare källa anges ej) skulle det kosta 70 mrd USD att bygga en vall runt staden. Det låter inte så värst dyrt men det räcker ju med att några terrorister spränger vallen så är det kört.

Den ekonomiska nedgången är kanske största insatsen just nu för att minska växthusgasutsläppen, men snart snurrar kanske hjulen igen. IPCC's ledande expert sade ju i veckan att man underskattat uppvärmningsproblemet.

Ett problem är kanske att Shanghai kanske är enda staden som i sin helhet dränks om vattnet stiger ett par meter. Jag antar att Tianjin kan ha liknande problem men alla andra stora kuststäder är i mer kuperade kustområden. Det kanske inte upplevs som ett nationellt problem av det skälet.

Jag besökte flygplatsen i Zhuhai för några år sedan. Den hade varit avstängd några dagar. Den ligger prcis vid kusten och det hade varit högt vattenstånd pga hårda sydliga vindar och landningsbanan hade varit uner vatten. Tänker ingen på sånt när man planerar en flygplats?

Man får väl byta ut tjänstebilen mot en gondol och lära chauffören några operaarior.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det verkar inte vara så lätt att bygga om hela stan är platt som en pannkaka och bara ligger en meter över havsytan.

Bengt i Shanghai sa...

Viktig fråga!

Jag erinrar mig en händelse för 30 år sedan när jag skulle hjälpa Bofors att panera ett stålverk i Saigon. Vietnameserna hade statistik över högsta vattennivå de senaste 10 åren, de senaste 100 åren och de senaste 1000 åren. Uppenbarligen räknar man bland stadsplanerare i dessa tre termer.

Det är mig en gåta att vi har stora översvämningar ibland i Klarälven, Dalälven och i Kristianstad. Varför har man gett bygglov till lågt liggande hus?

I Shanghai hade man ett alternativ att expander staden västerut/söderut men det helt orörda Pudong var en stor frestelse. Då, på 1980-talet, kände ju ingen till klimatuppvärmningsproblemet. Man visste att Shanghai sjönk men takten var hanterlig.

Nu får man väl bygga en armada av muddringsfartyg som hämtar upp slam från Yangtzefloden, som ju för med sig miljoner ton varje år-

Ingen tror nog att man skall tvingas åse vatten på gatorna. Jag ser framför mig att vi får byta tjänstebilen mot en gondol och lära chauffören sjunga några operaarior.

The Lift Boy sa...

Hej Bengt
Hoppas du fick med dig galoscherna från Stockholm. De kanske kommer till pass...