måndag 12 januari 2009

Missförståndens förlovade land

Igår var jag på ett sjukhus som har en engelsktalande avdelning. Alla säger vänligt How do you do etc. När man träffar läkaren blir det svårare, en nästan helt obegriplig engelska framträder. Ordinationen var trots allt begriplig. Drick örterna i varmt vatten och intag absolut inte alkohol eller kaffe. Jag genmälde för att verka insatt att jag brukar dricka varmt vatten men honung. Honey fanns inte i hans vokabulär så han för gott att säga nej till det. Då började jag förklara vad honung var. Jag ritade ett bi på papperet och sade "bee". Han blev nästan skrämd. Då gick jag upp i rummet, viftade med armarna och utlät ett surrande ljud. Läkaren blev vettskrämd, tryckte ner mig i stolen och sade. "Absolutly no beer!"

Jag borde ha lärt mig efter alla år att har man spårat fel i en diskusson blir det bara värre om man försöker reda ut det. Bäst att säga "OK, I will stop drinking beer" och tacka honom för rådet.

Bengt

Inga kommentarer: