torsdag 15 januari 2009

Bilismen i Shanghai

Min körkortsägande kompis gick och köpte en bil och måste därmed skaffa sig en nummerplåt. Sånt sker här på auktion, Varje månad görs en auktion på 5-6000 plåtar. Just nu ligger lägsta pris på 30 000 renminbi. Lämnar man in ett bud på 29 000 RMB blir det ingen affär och man får vänta med sin inköpta bil till nästa månad. Det är ett rätt bra system tycker jag. För ett år sedan var lägstapriset mellan 50 och 60 000 RMB. Blir det för mycket bilar kan ju myndigheterna dra ner antalet plåtar under 5000 om de så vill.

Jag frågade min chaufför hur den här auktionen går till i praktiken. Han släppte ratten och gestikulerade vilt så det såg ut som slaktdjursauktionen i Chicago. Måste gå dit en dag och se hur det går till.

Ett krux är att grannprovinserna har mer plats och säljer plåtar för bara 1000 RMB. Det är tillåtet för en Shanghaibo att köpa dem men då måste man göra sin årliga besiktning i den provinsen och man får inte använda motorvägarna i Shanghai vissa tider på dygnet. Det är OK för de flesta men jag har en känsla att jag ser lite för mycket bilar från Jiangsu och Zhejiang för att det skall vara naturligt. Allt är ju en fråga om bottom line.

I Peking lär priset bara vara ett par tusen RMB. Därför har Peking en bilexplosion som verkligen skadat stadens miljö och anseende. Shanghai har ännu koll på läget och jag kan inte klaga mer på trafiken än på hur det är i Stockholm.

Bengt

Inga kommentarer: