torsdag 8 januari 2009

Körkort

En bekant tog körkort i veckan. Det är en krånglig procedur, framför allt därför att alla blanketter är på kinesiska. En utlänning tar då hjälp av ett kinesiskt serviceföretag som följer med och hjälper till fylla i blanketterna. Sen brukar firman, för en extra men dock liten penning, erbjuda sig att hjälpa till vid själva teoritestet som kan vara svårt att förstå. Framgången är garanterad.

Annorlunda var det när jag tog körkort här för 10 år sedan. Då slapp man teoritestet men min chaufför var vänlig att för min allmänbildning skaffa in testet och de rätta svaren. En fråga var hur många gånger man för tuta när man kör om en trehjuling - 2, 3 eller 4. Rätt svar var 3 om jag minns rätt.

Det man inte slapp var det fysiska testet. Det var en märklig samling hemmabyggda instrument för att se om man kunde bedöma avstånd och hastigheter. Jag minns att en övning var att man skulle lyfta ett 20 kilo tungt betongblock. Jag råkade ha ryggskott den dagen och avböjde vänligt men bestämt. Det gillades inte och jag var tvungen lyfta trots att ryggen höll på att gå i bitar.

Det var mer ordning förr. Inte ens nostalgin är som bekant vad den var förr.

Bengt

Inga kommentarer: