söndag 11 mars 2012

Patroner till HP-skrivare

Jag tog med en HP skrivare/scanner/faxapparat 3310 till Shanghai 2008. Det visade sig snart vara ett problem att patroner till denna modell inte såldes i Kina. Varför man har olika system i olika länder är obegripligt men man fick bita i det sura äpplet och köpa ett lager av patroner när jag är i Sverige. Håller man på och skriver ut Powerpointpresentationer i tid och otid går det åt en del och plöstsligt var det slut på ett par färger.

Jag sade till min chaufför att åka till en marknad för eltilbehör och fylla på färg manuellt i en gammal patron. Jag har sett att det är en rätt stor business och det är säkert billigt men man vet ju inte om resultatet blir så snyggt. Han hävdade tvärsäkert att patronerna skulle gå att hitta. Första affären hade inga men hade adress till en annan affär. Chauffören kom tillbaka med några ganska slitna patronkartonger som enbart såldes i kombinationen gul, cyan, magenta. De kostade mindre än hälften av samma hemma. Dock, de fungerade och jag begrep inte sammanhanget förrän jag tittade i botten. Det är patroner som gått ut ifjol (den vänstra Exp Sept 2011 och den högra som inköpts i Sverige Exp Sept 2013) och uppenbarligen inte har något värde på världsmarknaden men här i Kina finns det en marknad!

Inga kommentarer: