tisdag 14 februari 2012

Huaxi igen

Jag skrev skrev om Huaxi, Kinas rikaste stad, för två år sedan eftersom det uppmärksammats i en svensk tidningsartikl. Min bloggartikel har lästs av massor av personer, jag förstod att många vara intresserade. Igår hade jag ett tilfälle att besöka Huaxi eftersom ett svenskt företag invigdes i närheten. Man ser från lång håll en enorm skyskrapa i form av tre pelare med ett stort klot i guldfärg på toppen. Att köra dit var dock nästan hopplöst, som en labyrint där man lurades in på vägar som sltuade i intet. Bara att pröva om en annan väg igen. I området såg man hundratals villor och ett halvdussin höghus.



Hur blev man så hör rika. Det kineser säger är att man aldrig upplästa folkkommunen utan allt man tjänat i idog verksamhet har sparats som en gemensam förmögenhet.


Här är foto på hotellet, i nästa notis skall jag ge foton från interiörerna.

Inga kommentarer: