måndag 14 december 2015

Portad av Peking

Kom tillbaka till Hongkong efter nästan 2 veckor i Kina. Kan skriva av mig lite efter hand men den märkligaste upplevelsen var att min hemsida www.newcontext.se har blivit censurerad. Och jag som hade tänkt att skriva lite mer om CSR i Kina där. När jag nu granskar den hittar jag inget konstigt i innehållet.

En annan lite mer känslig webbsida som censurerats är www.transparency.org. Det har ju sin bakgrund i att TI som organisationen kallas i de inre kretsarna sänkt rankningen på Kina i korruptionshänseende.

Jag hörde också att Wikipedia varit avstängt några dagar. Det är ju oerhört allvarlig för var skall man snabbt skaffa sig information om inte där.

Några andra webbsidor gick att komma in på om man hade en ängels tålamod. I några fall startade jag sökningen och gick på lunch och resultatet var framme när jag kom tillbaka.

En sajt som var överraskande snabb var www.msn.com. Den dök upp inom en minut trots att det är ett antal foton. Kanske har de lagt en spegelsajt på en server i Kina.

Inga kommentarer: