måndag 28 april 2014

Vad var nytt i Shanghai? Den onda jorden!

När jag kom hem från Shanghai och fick frågan vad som hänt sedan jag lämnade svarade jag "more of the same". Sen läste jag förra veckan en artikel i Fanancial Times om att ris från Hubeiprovinsen inte kunde säljas då man förstått att de odlats på förgiftad jord. Då erinrade jag mig ett samtal med en person i Shanghai som sade att det går inte att äta mat som odlats i Kina för nu är all mark förorenad av industriavfall och grödorna blir olämpliga att äta. Det var faktiskt nytt, så var det inte 2012 eller i alla fall så såg man det inte på det sättet.

Vad gör man då? I fallet med Hubei har man gått över till att odla annat än mat. Det kan vara bomull eller mullbärsträd för silke eller vad som helst som man inte äter upp. På sikt måste Kina öka sin livsmedelsimport något oerhört. Den typen av problem löser man inte i en handvändning.

Inga kommentarer: