lördag 16 mars 2013

Nu börjar det hårda arbetet med del 2

Jag har satt igång med att skriva del 2 av min bok om svenskar i Shanghai. Det är väldigt kul att skriva om personliga öden men ännu bättre om man har dem på en bild framför sig. Jag har nu ringt runt till en massa människor med släktingar som bott i Shanghai och fått ihop intressant foton. Jag lägger ut tre av de bästa här med mina kommentarer - och frågor till er läsare. Vem är vem?


Här är svenska föreningens 20-årsjubiléum i mars 1941. Överraskande många var kvar i stan fast det var under brinnande krig - eller kunde de helt enkelt inte ta sig därifrån. Var tvungna att festa på Franska Klubben?


Svenska föreningen i festtagen igen. Fast vi vet inte datum.


Här firas en av svenska föreningens nestorer, bryggaren G B Sabelström. Till vänster står Rangar Bringert som var bitr chef eller chef för Ekmans, eller för SKF, beroende på vilket år fotot togs. Bredvid honom hans fru Jessie Bringert.
Här är järngänget. Svenska föreningens lunch på Palace Hotel den30 november 1930. Alla de grånande männen från första fotot 1941 är nu 11 år yngre och ser 30 år yngre ut. Jag håller just på med den svåra uppgiften att klara ut vem som är vem. När de har exakt samma klädsel och samma blick är det inte så lätt.

1 kommentar:

Bengt i Shanghai sa...

Måste tillstå att jag nu tvivlar på att den sista bilden om "järngänget" verkligen är den herrlunch som ägde rum 1930. Efter studium av några av ansiktena tror jag bilden är äldre, kanske från 1925-26.