fredag 22 juni 2012

Boklansering till slut

Det blev en helkväll med svenskar och en hel del kineser med intresse för Sverige. Vi hade 120 stolar och i slutet av lanseringen såg jag några som inte hade sittplats. Presetnationen har lagts ut på http://www.vhkp.se/ men denna sajt skall göras om och jag skall även lägga ut videoklipp av intervjuerna som jag gjorde i februari med Herbert Scharin som var chef för generalkonsulatet 1950-53. Intervjuerna väckte intresse för han redovisade en annan sida av utveclingen i Shanghai efter 1949 än den man får sig till livs i de flesta berättelser.

Tja, nu hade vi inget generalkonsulat de åren utan då hette det "Ambassadens konsulatkansli i Shanghai" men denna typ av detaljer fanns det inte tid att gå igenom vid lanseringen. Jag hade över huvud taget ambitionen att vid lanseringen visa sådant som inte finns i boken. Boken har 46 illustrationer och presentationen hade lika många, fast helt andra. Jag var särskilt nöjd med att jag samma eftermiddag lyckade shitta ett familjefoto på Nils Möllers familj på nätet.

Jag hde även nöjet att låta min norska kollega Björn Blokhus prata lite om den gemensamma svensk-norska historien 1847-1905. Det känns lite som historiska vingslag när man tänker på att Norga lämnade unionen med Sverige efter att ha fått nej på att sätta upp egna konsulat. Veckan efter unionsupplsäningen tog man regeringsbeslut att tillsätta 7  ambassadörer + en generalkonsul, den i Shanghai. Tänk om Sverige och Norge kunnat ha lite mer harmonisk hantering av sina konsulat på den tiden. Boken har ett stort antal exempel på skärmytslingar och misstro mellan länderna.

En fråga jag fick från en tysk forskare var varför Sverige var så sent med att uppge exterritorialitet, i maj 1945, när den gamla ordningen var beseglad sedan flera år. Bifrågan var om det berodde på våra många skyddsmaktsuppdrag. Jag tror inte det, tror helt enkelt att vi inte kände oss riktigt tvungna att göra detta förrän vi etablerade en ambassad i Chungking 1944 och då kom under mer konstant attck från Republiken Kinas regering. En sak att forska vidare kring.

Inga kommentarer: