tisdag 24 april 2012

Vågar man lita på Kronofogden

Fick ett tjockt brev av Kronofogden där de står att de skall mäta ut 600 kronor från mitt SEB-konot. Fattade ingenting och ringde handläggaren. Han hade just slutat på den avdelningen men motvilligt tittade kollegan på min file och såg att det inte fanns något. Kan jag slänga brevet frågade jag. Ja! var svaret.

Fick i samma sändning ett brev från Skatteverket som säger att det står 1 krona på mitt konto. Oklart om det är tillgång eller skuld. Jag hade en skatteskuld för en tid sedan där jag inte kunde betala i tid pga breven tar så lång tid hit. Jag ringde och frågade vad upplupna bleloppet blir påföjande dag. Jag fick en summa som jag betalade in. Kanske hände mig samma sak som när jag bodde i Bryssel och all post kom på avvägar. Jag hade då en skatteskuld på 1 krona av liknande skäl, som till slut blev flera tusen i indrivningskostnader. Min kalkyl var att en dags felräkning på räntan ger en räntekostnad på det beloppet på en dag på 27 ören, men man avrundar antagligen alltid uppåt i den branschen. Jag tror inte tjänstemännen förstår begreppet "påföljande dag" utan bara kan räkna ränta till innevarande dag och så kommer betalningen dem tilhandaen dag för sent. Nu får jag göra om proceduren coh då skall jag lägga till en krona extra.

Inga kommentarer: