onsdag 18 januari 2012

En dag på arkivet

Jag besökte stadsarkivet för att se vad som fanns om Sverige. Nu är allt material före 1920 flyttat till Peking så det är svårt att någonsin få reda på vad vi gjorde i Shanghai innan dess. Ett annat problem var att hälften av dokumenten gällde en kines som tagit sig namnet Sverige. Han hette Fang Ruidian. Man skulle vilja haft lite tid för att läsa ngot av dokumenten för att se om han hade någon koppling.

Den roligaste grejen jag hittade var att kronprins Gusdag Adolf (senare kung Gustav VI Adolf) med hustru reste runt i Kina 1926 men incognito. enligt ett brev från säkerhetschefen i franska koncessionen till generalkonsul hade allt gått bra och ingen had höjt på ögonbrynen för att han hette Hertigen av Scania (Duc de Scanie).

Jag har själv någon gång sagt när jag är på semester i Frankrike och är trött på alla frågor, sagt att jag är från "Scanie". Fransmännenn frågar var dete landet ligger och jag säger att det ligger mellan Danmark och Norge. De nickar instämmande.

Inga kommentarer: