tisdag 6 december 2011

Var Du Yuesheng en gangster?

Jag hamnade i diskussion med en känd litterär person som apropå det gamla Shanghai sade att man nu omvärderat Du Yuesheng och han var en god person. Eftersom jag bara hört att han var en gangster måste jag ifrågasätta påståendet. Det mer nyanserade svaret var att han använt maffiametoder för att bygga upp verksamheten men sedan ägnat sig åt välgörenhet.

Om man läser om honom finns det nog en del som stödjer hans välgörande sida. Han var medlem av styrelsen för Röda Korset, han var aktiv i motståndet mot den japanska ockupationen, han stod högt i kurs hos den franska myndigheten. Dock är det en droppe i havet mot all brottslig verksamhet han hann med innan dess. Välgörenheten verkar lite som en cover-up.

En sak som förundrar är kanske att han dog i sin egen säng i Hongkong 1951. Jag har alltid undrat varför han tog sig till Hongkong och inte Taiwan. Jag ser nu att han blev ovän med Chiang Kai-shek efter andra världskriget, kanske för att han inte varit helt resolut i det antijapanska kriget.

Dock är han begravd på Taiwan.

Inga kommentarer: