tisdag 2 mars 2010

En dag i Suzhou

När jag ändå var i Suzhou tänkte jag besöka EKAs fabrik eftersom det var min första arbetsgivare (1963). EKA är en kemisk fabrik i Bohus, mitt emot Kungälv. De ägs numera av AkzoNobel. Möjligen kommer Nobelnamnet från EKA för Alfred Nobel startade fabriken 1895. Den ägdes av KemaNobel som ju gick i kånken och staten tog över.

Lustigt nog såg fabriken i Suzhou ut ungefär som den i Bohus för 46 år sedan. Plötsligt kom det upp en del minnen i skallen. Som 15-årig snickare hade man inte så mycket att säga till om. Första dagen tråkade de äldre snickarna mig med en massa luriga uppdrag, som att springa till förrådet och hämta "2 paket långa femtumsspik" eller "en synvinkel". Eftersom Alebor sägs vara födda med en yxa i handen så gick jag inte på det där, men man fick vara på sin vakt. Jag mindes att vi alla sov middag (dvs lunch) på våra snickarbänkar, utan att ta bort verktyg eller sågspån. När sovstunden var slut reste sig alltid en gammal snickare och väckte oss genom att slå med hammaren med all kraft på ett järnrör. Ingen risk att man missade det.

Det var svårt att få kontakt med EKA i Suzhou för receptionisten vägrade koppla fram samtal om vi inte visst något namn. Jag var tvungen att ringa till Bohus så att de kunde hjälpa mig. Nu bad platschefen om ursäkt förståss. Han sade att de var nerringda av lurendrejare, och receptionisten fungerade som ett spamfilter. Det påminde mig om hur småkriminell tillvaron är här nu i Kina. En bekant berättade att det är massor av folk som ringer till pensionärer och säger sig ringa från banken och säger att deras besparingar är hotade om de inte flyttar pengarna till ett säkrare konto (lurendrejarens eget). De får instruktion att gå till en bankomat och göra transfereringen. Tydligen går många på det.

Inga kommentarer: